Positief coachen

Positief coachen

Wil je meer werkplezier in je kantoor? Wil je gelukkigere kinderen in je klas? Wil je jouw pupillen op een sportieve manier leren voetballen? Start dan vandaag met positief coachen. Hiermee wordt vooral het goede in de acties die iemand onderneemt onderstreept, waardoor er een positieve, gunstige sfeer ontstaat. Wil dat zeggen dat je helemaal niets slechts meer kunt zeggen? Nee, helemaal niet! Maar wanneer daarnaast vooral de goede dingen worden aangestipt, zal dit meer geaccepteerd worden en zal je medewerker, je kind of je pupil sneller openstaan om zijn werkpunten te verbeteren.

Hoe kan je positief coachen?

Als leider je medewerker positief coachen doe je vooral door deze vier taken:

  • Open vragen stellen;
  • Ondersteuning en bevestiging geven;
  • Samenvattingen geven;
  • Reflectief luisteren.

Je toont interesse door open vragen te stellen

Als je werknemer één ding nodig heeft, is het interesse van de leidinggevende. Door interesse te tonen laat je immers bezorgdheid zien, maar ook opvolging. De werknemer is er niet om de vuile klusjes te doen. Nee, de werknemer heeft een verantwoordelijkheid. Door open vragen te stellen toon je dat je die verantwoordelijkheid niet wilt afpakken, maar wil je juist te weten komen of je werknemer met iets zit. Dat wordt geapprecieerd en toont dat je een luisterend oor hebt en wilt observeren. Hierdoor investeer je natuurlijk meer tijd in je werknemer, maar op de lange termijn zorgt dit ervoor dat de werknemer zich gewaardeerd voelt, waardoor zijn motivatie hoger zal zijn en de kwaliteit van zijn werk sterk zal verbeteren.

Stuur je werknemer naar het gewenste resultaat door ondersteuning en bevestiging

Deze krachtige techniek zorgt ervoor dat je alle kracht die je werknemer bezit kunt inzetten. Doordat je veel waardering en begrip toont voor je werknemer, kan je hem of haar coachen de sterke kanten en positieve eigenschappen ten volle in te zetten. Stel samen het doel dat bereikt moet worden vast en kijk hoe je werknemer dit wil aanpakken. Geef advies en keur de aanpak niet direct af. Door eerder te ondersteunen en haalbare doelstellingen te plaatsen, maar de werknemer zelf naar het doel te begeleiden op de door hem/haar gewenste manier, toon je waardering voor je werknemer en zet je diens inzichten en talenten ten volle in.

Toon tijdens en na een gesprek met een werknemer dat je luistert

Dit doe je door het gesprek op cruciale momenten samen te vatten. Zo toon je dat je begrepen hebt wat je werknemer zojuist gezegd heeft. Heb je toch iets niet goed geïnterpreteerd dan heeft je werknemer de kans om dit aan te geven en de foute interpretatie zo vroeg mogelijk in het gesprek weg te halen. Door dit te doen blijf je het gesprek volgen en verloopt het gesprek gestructureerd. Je slaagt erin tot de kern van de zaak te komen en kan vervolgens enkele actiepunten tot oplossing aanreiken.

Bij deze laatste actie hoort dus reflectief luisteren. Dit heeft als doel om te checken of je alles wel echt goed begrepen hebt. Als leider is dit een krachtige basisvaardigheid en je toont deze door aan motivational interviewing te doen. Het komt erop neer in te schatten wat een ander (non-)verbaal uitdrukt. Door dit in je eigen woorden te herformuleren toets je of wat je interpreteert ook waar is. Door dit te doen voorkom je beslissingen door foute interpretaties en toon je een oprechte bezorgdheid naar je werknemers toe.

Positief coachen verhoogt de weerbaarheid van je werknemers

Door je werknemers positief te coachen worden ze weerbaarder. Ze beseffen immers steeds meer dat het toegestaan is om te zeggen wat ze vinden, voelen en denken. Dat hierover op een professionele manier gedebatteerd mag worden, waardoor de sfeer in het bedrijf positiever zal zijn. Een werknemer heeft immers het gevoel dat hij ook iets kan beslissen. In beweging met focus kan leiders leren om sterkere coaches te worden om zo een positievere sfeer binnen het team te genereren waardoor op termijn de resultaten beter en efficiënter behaald worden. Maak vandaag nog je afspraak voor een workshop “positief coachen”.

Maak nu een afspraak!

Contact